Online Marketingtrends voor 2022. Marketing verandert sneller dan ooit. Laten we eens kijken naar enkele van de belangrijkste trends in 2022.
1. Videomarketing heeft bewezen een essentieel marketingkanaal te zijn
Video blijkt geweldig te zijn voor gebruikers en bedrijven. Het is heel moeilijk om een goede reden te vinden om niet in videomarketing te investeren. Dit is vooral het geval als jouw product/dienst beter wordt weergegeven in een kort filmpje dan uitgelegd in geschreven inhoud.
2. TikTok blijft een felle concurrent
TikTok wordt in 2022 het beste platform voor Social Media en laat rivalen achter. Na de ontzettende groei die TikTok de afgelopen twee jaar heeft doorgemaakt, hebben we gezien dat veel bedrijven zich bij TikTok hebben aangesloten om hun merkbekendheid te vergroten en hun publiek op frisse en creatieve manieren te bereiken. Dit platform dat het idee van “trends” en korte video’s van creatieve makers omarmt, is het meest invloedrijke medium van vandaag, vooral bij de jongere generaties.
TikTok voorspelt dat ze in 2022 1,5 miljard gebruikers zullen bereiken, waarmee het aantal gebruikers op Instagram wordt overtroffen. We zullen ook zien dat veel andere platforms TikTok-achtige functies introduceren om ervoor te zorgen dat ze relevant blijven, net zoals Instagram en de functie “Reels Video”.
3. Micro-influencer-marketing
Micro-influencer-marketing biedt een heel andere benadering die meestal effectiever is in het bereiken van doelgroepen. Deze kleinere influencers hebben vaak een specifiekere niche. Op deze manier is het gemakkelijker om doelgroepen te bereiken die echt geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Dit vergroot de kans op conversie. Micro-influencers wordt een van de grote trends in digitale marketing voor 2022.
4. Opkomst van AI in Online marketing
Wat is AI? Het is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Met de mogelijkheid om gegevens te verzamelen, te analyseren, toe te passen en er vervolgens van te leren, transformeert AI digitale strategieën. Naarmate het vordert, zal ook de mogelijkheid om het te gebruiken om digitale marketingstrategieën te verbeteren en waardevolle klantinzichten voor bedrijven te bieden.
5. Interactieve marketing
Een goede, functionele, responsieve website die is ontworpen om de best mogelijke ‘user experience’ te bieden is altijd essentieel geweest. Met de pandemie werd dit echter nog fundamenteler. Dus nu is het noodzakelijk om verder te gaan en nieuwe manieren te bedenken om meer bezoekers naar je website te trekken.
Het toevoegen van interactieve elementen aan jouw website of Social Media is een geweldige manier om waarde toe te voegen voor jouw bezoekers. Bovendien worden ze betrokken bij je merk en komen ze meer te weten over jouw producten.
Voorbeelden van interactieve marketing zijn:
- Reviews
- Vragenlijsten
- Spellen
- Peilingen
- Interactieve video’s
- Onderzoeken
- Prijsvraag
6. User Generated Content
Door gebruikers gegenereerde inhoud – hoogtepunt onder digitale marketingtrends voor 2022. Zoals de naam al doet vermoeden, is door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) die gemaakt door jouw klanten en gebruikers. Er is dus geen directe inmenging van het merk op dit materiaal, dat van de meest uiteenlopende formaten kan zijn:
- Tekst- en videoberichten sociale netwerken van gebruikers
- Recensies op blogs en publicaties
- Google reviews
UGC is een van de meest authentieke vormen van digitale mond-tot-mondreclame. Het wordt dus een geweldige manier om merken toegankelijker en herkenbaarder te maken voor jouw klant.
7. Chatbots en spraakassistenten
Chatbots kunnen vragen van klanten beantwoorden met weinig tot geen menselijke tussenkomst van de kant van een bedrijf. Veel bedrijven zijn begonnen met het gebruik van chatbots om de behoeften van de klantenservice te automatiseren voor een betere efficiëntie bij het afhandelen van vragen van klanten op sociale-mediakanalen, e-mailmarketing en andere online platforms.
8. Verkoop via Social netwerken
Enkele recente veranderingen op diverse Social Media platforms hebben veel bedrijven in staat gesteld hun profielen als verkoopkanaal te gaan gebruiken. Bovendien intensiveerde deze beweging na de komst van verkoopcatalogi op Facebook, Instagram en Pinterest. Als gevolg hiervan ligt social commerce op schema om een van de grootste trends in online marketing voor 2022 te worden. Momenteel winkelt een groot aantal online shoppers via Sociale Mediakanalen zoals Facebook, Instagram of Pinterest.
Het is nu belangrijker dan ooit om jouw merk, producten en diensten beschikbaar te maken voor aankoop op Social Media. Zeker op dit moment, waarin steeds meer bedrijven overstappen op digitaal om zich aan te passen aan de veranderingen veroorzaakt door de COVID-19-crisis.
9. Live streamen op Social Media kanalen
Dit een van de belangrijkste trends in digitale marketing voor 2022. In het afgelopen jaar is live streamen een van de meest populaire soorten online content geworden. Instagram Live en Facebook Live zijn immers nog populairder geworden. Geschat wordt dat ongeveer een op de vijf Facebook-video’s livestreams waren en dat er meer dan 1 miljoen Instagram-gebruikers elke dag livevideo’s bekeken. De pandemie heeft het vuur zeker aangewakkerd. Vandaag de dag is live streamen voor veel sectoren een onmisbaar kanaal geworden.
Veel influencers en merken gingen massaal live om te promoten. Bovendien hebben veel typisch offline evenementen – zoals festivals, modeshows, concerten en galerieën – ook live video geadopteerd. Op deze manier was het mogelijk om het publiek mee te laten doen en op afstand te ervaren.
10. Multichannel marketing
Multichannel marketing is belangrijk om de simpele reden dat je moet zijn waar jouw klanten zijn. En ze zijn overal. Als je een andere reden nodig hebt, overweeg dan dit: klanten met meerdere kanalen besteden drie tot vier keer meer dan klanten met één kanaal.
Er is geen enkel twijfel dat klanten tegenwoordig veel meer controle hebben over het koopproces dan marketeers. Dankzij de wildgroei aan beschikbare kanalen hebben klanten meer keuze dan ooit als het gaat om hoe ze informatie willen krijgen.
Er zijn tegenwoordig meer manieren om klanten te bereiken. Zowel qua aantal als qua variëteit aan kanalen. Niemand van ons had dit kunnen bedenken. Naarmate het aantal kanalen blijft toenemen zal de noodzaak om multichannel marketing te omarmen niet alleen een goed idee, maar ook noodzakelijk.
Wat is er nodig om multichannel marketing goed te doen? Hier zijn drie sleutels tot succes:
1. Creëer en onderhoud één beeld van de klant over alle kanalen heen.
2. Zet een multichannel marketingplatform op.
3. Creëer consistente klantervaringen via alle kanalen.
Conclusie
Het is belangrijk om te weten wat de nieuwste trends zijn in de Online Marketing wereld, zodat je daarop kunt voorbereiden en de concurrentie voor kunt blijven.
Online Marketingtrends voor 2022
Wil je meer weten over de nieuwe Marketingtrends 2022? Stuur dan een bericht via mail of contactformulier.