fbpx
Instagram tips 2021

14 tips om je Instagram in 2021 te laten groeien

Hoe krijg je meer Instagram volgers in 2021? Het laten groeien van je Instagram account is misschien niet zo eenvoudig als vroeger. Maar er zijn enkele strategische tips en trucs die u kunt uitproberen.

Tips en trucs Instagram 2021

  1. Creëer content die je zelf ook graag ziet of zou lezen.
  2. Probeer op verschillende tijdstippen van de dag te posten om te zien wat het beste werkt.
  3. Deel je laatste post op je IG-story om mensen eraan te herinneren dat je nieuwe content hebt gedeeld.
  4. Sla afbeeldingen op toekomstige inspiraties om content te creëren.
  5. Gebruik IG insights (statistieken die Instagram beschikbaar stelt voor alle bedrijfsprofielen) om te zien wat goed werkt en wat niet.
  6. Geniet van wat je aan het creëren bent voor je publiek (volgers). Dit zal uitstralen wanneer je dit gaat posten.
  7. Zorg ervoor dat in je bio keywords staan en een overzicht geeft van wat mensen van jouw account kunnen verwachten.
  8. Zorg dat je een niche hebt. Dit helpt om de juiste mensen te bereiken.
  9. Gebruik hashtags. In een Instagram post kun je maximaal 30 hashtags gebruiken en in een Instagram story maximaal 10 hashtags.
  10. Probeer verschillende hashtags uit, je weet maar nooit wanneer er een op de goede plek komt.
  11. Plaats dagelijks verhalen op je IG-story en gebruik ze als een achterdeur naar je account.
  12. Gebruik Instagram Reels om een ander medium met content voor je volgers te maken.
  13. Focus op goed content voor jouw publiek, neem je tijd ervoor om dit te maken. Het algoritme van Instagram zal je hiervoor belonen
  14. Maakt contact met andere accounts door op hun foto’s/filmpjes te reageren en te liken.

Onthoud dat het een combinatie is van creatieve content die de juiste doelgroepen target en je bedrijf op de juiste manier promoot. Probeer enkele van deze tips uit in 2021 en kijk hoeveel je account dit jaar kan groeien!

Instagram Business versus Creator Account

Instagram Business versus Creator Account

Naarmate Instagram complexer wordt, zijn de verschillende soorten accounts belangrijker dan ooit geworden voor influencers en merken die het meest uit hun Instagram-marketingstrategie willen halen. Tijdens een trail en error van Instagram Business versus Creator Accounts, zagen we verschillende voordelen van het hebben van een zakelijk account.

Wat is het verschil tussen Instagram Business en Creator accounts?
Beiden hebben veel overeenkomsten, maar ieder account is gericht op een iets andere gebruiker. Creator accounts werken goed voor persoonlijke merken en influencers, terwijl Business accounts bedoeld zijn voor merken en influencers, die hun strategie voor het genereren van inkomsten al hebben opgebouwd.

Instagram bedrijfsaccount (Business Account)
Deze Instagram account is bedoeld voor merken en bedrijven. De aangeboden functies zullen bedrijven helpen om te groeien en hun naamsbekendheid groter te maken. Door extra call-to-action buttons toe te voegen kunnen bezoekers een afspraak maken, contact opnemen met de klantenservice of zelfs reserveringen maken.

Een Instagram bedrijfsaccount omvat:

  • Gedetailleerde inzichten in de demografische gegevens van jouw doelgroep, beste tijden om te posten en andere statistieken.
  • Je kunt een extra call-to-action button toevoegen aan jouw profiel, maar ook contactgegevens en website.
  • Integraties tools van derden zodat je automatisch op jouw profiel kunt publiceren.
  • De mogelijkheid om jouw berichten als advertenties te promoten.
  • Een label onder je weergavenaam, dat aangeeft waar jouw bedrijf over gaat.
  • Instagram Shoppable berichten, wanneer je jouw winkel synchroniseert.
  • Aangepaste doelgroeptargeting om jouw content te versterken.
  • Betere toegang tot diverse netwerken van influencers.

Hoe schakel ik over naar een Instagram bedrijfsaccount?
Om over te schakelen naar een bedrijfsaccount ga je naar instellingen

Instagram makersaccount (Creator Account)
Instagram heeft deze optie in 2019 toegevoegd om aan de behoeften van contentmakers te voldoen. In tegenstelling tot gewone bedrijfsprofielen is Instagram Creator bedoeld om te voorzien in de behoeften van o.a. influencers die nog geen bedrijf hebben. Ze proberen fans, communities en (merk) partnerschappen op te bouwen en te delen binnen een specifieke branche. Creator kan hier een belangrijk onderdeel van zijn. Deze tool biedt een aantal extra functies waarmee ze hun persoonlijke merk op Social Media kunnen opbouwen. 

Een Instagram makersaccount omvat:

  • Gedetailleerde inzichten in de demografische gegevens van jouw doelgroep, de beste tijden om te posten en andere statistieken.
  • Contactopties met extra Call-to-Action buttons. Creator heeft minder opties voor knoppen dan zakelijke accounts.
  • Overzicht dagelijkse aantal volgers en niet-volgers, zodat je kunt zien welk content het beste presteert.
  • Toegang tot “Creator Studio” van Instagram, waarin al je statistieken op één handige locatie worden weergegeven.
  • Inbox sorteren zodat jow DM’s kunnen worden gesorteerd in primaire, algemene en verzoeken vakken.
  • Een label vermeld onder jouw weergavenaam, zodat bezoekers weten wat je niche of specialiteit is.

Hoe schakel ik over naar een Instagram makersaccount?
Voor het overschakelen naar een makersaccount ga je naar instellingen

CONCLUSIE: Instagram Creator of Bussiness account – Wat is beter? 
Er is geen goed antwoord over welk accounttype het beste is. De functies van beide zijn nu vrijwel identiek. Een zakelijk account heeft een kleine voorsprong met als extra voordeel van automatisch publiceren. Automatisch publiceren en het van tevoren kunnen plannen van berichten lijkt hoog op de lijst met voordelen te staan.

Instagram zorgt voor gebruikers, merken en makers (creators) die dit platform gebruiken om te groeien. Door de aangeboden tools te gebruiken kun je het naar een hoger niveau tillen, dus geeft het zeker een kans. 

70 content ideeën om op social media te posten

70 content ideeën om op social media te posten

Wat kun je allemaal op Social Media posten?

Soms kan het lastig zijn om een onderwerp te bedenken. Hieronder staan 70 content ideeën om op social media te posten.

1. Vertel mensen wie je bent en hoe je bent begonnen met je onderneming.
2. Neem je volgers mee achter de schermen. 
3. Deel een persoonlijk verhaal.
4. Vertel mensen wat je verkoopt of aanbiedt.
5. Deel een grap (afbeeldingen of tekst).
6. Deel een citaat (afbeeldingen of tekst).
7. Host een #AMA (Ask Me Anything). Stel mij een vraag.
8. Plaats een handleiding of zelfstudie.
9. Stel een vraag.
10. Host een poll.
11. Deel jouw favoriete boek.
12. Vraag om aanbevelingen (boek, films, apps, muziek, iets gerelateerd aan jouw bedrijf).
13. Host een weggeefactie.
14. Vertel mensen dat ze zich moeten aanmelden voor jouw e-maillijst.
15. Geef een kortingsbon weg.
16. Host een verkoop.
17. Herinner mensen eraan jouw producten of diensten te kopen.
18. Deel een snelle tip.
19. Vertel iets over de nieuwste trends over jouw branche. 
20. Ga LIVE (Insta Stories).
21. Plaats een sneak preview van iets dat binnenkort komt.
22. Deel een blogbericht dat je hebt geschreven.
23. Deel je andere Social Media kanalen met je volgers. 
24. Plaats een review van een klant.
25. Geef je volgers een cadeau.
26. Deel wat oudere content opnieuw (afbeeldingen, quote).
27. Organiseer een Flash Sale voor 1 dag.
28. Deel content van iemand anders en tag ze daarin.
29. Laat iemand jouw profiel plaatsen of overnemen voor een dag.
30. Plaats een casestudy.
31. Beantwoord veelgestelde vragen.
32. Deel enkele persoonlijke overwinningen of resultaten.
33. Host een interview met een gast.
34. Plaats iets seizoensgebonden of markeer een vakantie.
35. Bedankt je volgers.
36. Motiverende quote voor maandag plaatsen.
37. Plaats een tip voor dinsdag.
38. Plaats een woensdag wijsheid.
39. Plaats een Throwback Thursday.
40. Plaats een Flashback vrijdag
41. Deel een korte videoclip over jezelf of iemand anders die jouw blij maakt.
42. Deel een podcast aflevering waar je van houdt.
43. Deel een YouTube-video waar je van houdt.
44. Plaats enkele interessante statistieken of gegevens over jouw branche.
45. Deel jouw favoriete bronnen (apps, websites, blogs).
46. Deel een succes story.
47. Deel een teleurstelling. 
48. Deel je ochtendroutine.
49. Plaats berichten over evenementen die je organiseert of gaat bezoeken
50. Plaats een interessante meeting. 
51. Deel een interessante feit over je product of dienst. 
52. Laat een klant jouw interviewen.  
53. Laat iemand zien die jouw product gebruikt
54. Plaats een korting of een speciale aanbieding.
55. Vertel mensen wie jouw inspireert.
56. Deel wat je heeft geïnspireerd om jouw product of dienst te creëren
57. Geef een andere bedrijf een shout out.
58. Zet een klant in het zonnetje met een mention. 
59. Deel een succesverhaal.
60. Deel een paar van je favoriete dingen.
61. Plaats een invuloefening.
62. Praat over fouten die mensen maken.
63. Deel een tweet die je leuk vindt.
64. Deel een Pinterest-pin die je leuk vindt.
65. Deel jouw andere sociale profielen om verbinding mee te maken.
66. Deel je contactgegevens.
67. Plaats een foto van een reis die je hebt gemaakt.
68. Deel een goed doel waarmee je samenwerkt of steunt.
69. Plaats iets over je bucketlist.
70. Vraag je publiek hoe ze jou hebben gevonden.

Apps voor groepsgesprekken of videovergaderingen

Gratis apps om groepsgesprekken of videovergaderingen te houden

Gedurende deze coronacrisis wil je als ondernemer contact blijven houden met je klanten en opdrachtgevers. Omdat iedereen geadviseerd wordt om zoveel mogelijk vanuit huis te werken, probeer je dit op een zo goed en professionele manier te doen. 

Apps om groepsgesprekken of videovergaderingen te houden

Ik heb een aantal apps voor je op een rij gezet die je kunt gebruiken voor videobellen en chatten om zo in contact te houden. Deze apps kun je tevens gebruiken om te communiceren met je familie en vrienden.

Jitsi
Met deze gratis app kun je videobellen en chatten. Sterke punt van Jitsi is dat zij het belangrijk vinden om jouw gegevens te beschermen.

Zoho Meeting
Je kunt deze app gebruiken om vergaderingen te houden, live webinars bij te wonen, deel te nemen aan peilingen, videogesprekken te voeren en meer. Dit allemaal vanaf jouw mobiele apparaat.

Microsoft Team
Microsoft Teams is de chatdienst van Microsoft dat geïntegreerd is met Office 365. Deze dienst maakt het mogelijk om nog efficiënter samen te werken in teams. 

Hangouts Meet
Met Meet wordt deelnemen aan een videogesprek op het werk of met klanten stukken eenvoudiger. Het enige wat je moet doen is een vergadering inplannen en de link delen. 

Zoom
Je kunt Zoom gebruiken op een laptop, maar ook downloaden op je smartphone en tablet. Voor één op één gesprekken is het gratis en ongelimiteerd. Zodra je met meer mensen gaat videobellen en langer dan drie uur hier gebruik van gaat maken moet je betalen. Zoom is de laatste tijd veel in het nieuws, met name om de app gevoelig voor hackers. Verdiep je er goed in voordat je dit gaat gebruiken.

Skype
Skype is een zeer populair programma waarmee je gemakkelijk en gratis kunt videobellen en chatten. Met name op smartphones en tablets is het ontzettend populair.

Whatsapp
Je kunt met meerder personen videobellen (maximaal vier) en chatten in Whatsapp. De videogesprekken zijn volledig versleuteld. Niemand behalve deelnemers kunnen de verbinding aftappen en zien of horen wat er wordt besproken.

Viber
Viber is een gratis messenger waarmee je via je internetverbinding in contact blijft met mensen over de hele wereld. Met deze app kun je gemakkelijk deelnemen aan groepschats of ze zelf aanmaken – met tot wel 250 personen tegelijk.

Facebook messenger
Facebook Messenger is de chatdienst van Facebook. Je kunt eenvoudig chatberichten sturen, videochatten en dingen plannen op één plek. Het kan vanaf een computer of mobiele apparaat.

FaceTime
FaceTime is een videochatdienst van Apple. Hiermee kun je onderling videobellen met andere Apple gebruikers. Het werkt dus helaas alleen op apparaten die door Apple zijn gemaakt. FaceTime kost je geen geld via Wifi of mobiele dataverbinding. 

Tot slot over gratis apps

Uiteraard zijn er nog veel meer apps die je kunt downloaden en installeren op jouw computer of mobiel. Verdiep je er goed in voordat je dit gaat doen. Wees bewust dat je makkelijk doelwit kun zijn voor hackers en dieven. Of dat privacygevoelige gegevens in de handen kunnen komen in de handen van online criminelen.

 

Call to Action

25 Call to Actions voorbeelden

Als je als ondernemer gaat adverteren op Social Media, je website of traditionele media wil je dat klanten overgaan tot de aanschaf van een product of dienst. Meestal doe je dit met een Call to Action (CTA) die helpt om klanten “onmiddellijk actie te ondernemen” met één klik.

Wat is een Call to Action?

Een Call to Action (of CTA) is een stuk tekst dat de kijker opdraagt een specifieke actie uit te voeren. “Klik hier’”, “Bestel nu”, “Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief” zijn veel voorkomende CTA die je tegenkomt op websites, landingspagina’s, e-mails en Social Media

Voor ondernemers van kleine bedrijven is het beter om een Call to Action te creëren voor elk advertentiemedium die je gaat maken. Je wil namelijk klanten overtuigen dat ze overgaan tot aankoop. Het is dus belangrijk om te weten welke woorden je gaat gebruiken. Houd er echter rekening mee dat wanneer je op Social Media adverteert, het steeds opnieuw gebruiken van een korte zin als spam kan overkomen. Klanten kunnen dit als vervelend ervaren en zullen het doorklikken of kopen van jouw product of dienst achterwege laten.

Af en toe is het lastig om een Call to Action te maken. Wellicht ben je op dat moment niet geïnspireerd of weet gewoonweg niet hoe te beginnen. Om je een handje te helpen staan hieronder een aantal voorbeelden. 

30 Call to Action voorbeelden

✓ Download nu
✓ Klik hier voor details
✓ Bel nu!
✓ Klik nu!
✓ Klik nu om te profiteren van dit geweldige aanbod!
✓ Er zijn er nog maar zeven over!
✓ Klik hier voor meer informatie
✓ Doe nu mee
✓ Begin nu met uw proefperiode
✓ Ontvang een gratis proefpakketje
✓ Tevredenheidsgarantie
✓ Niet goed – geld terug – handel nu
✓ Best beoordeeld
✓ Geen verzendkosten
✓ Antwoord vandaag
✓ Bel voor een gratis consult
✓ Neem onze 
✓ Voeg toe aan winkelwagen
✓ Maak een afspraak
✓ Stuur gratis uw boek
✓ Bespaar op uw energiekosten
✓ Boek nu en ontvangt % korting 
✓ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
✓ Ervaar het verschil
✓ Meld je gratis aan
✓ Doneer nu
✓ Download gratis het e-book
✓ Vraag vrijblijvend een offerte aan
✓ Bel mij terug

Deze Call to Actions kunnen in alle soorten ondernemingen worden gebruikt.

Tip: maak een lijst met jouw favoriete Call to Actions. Dit kun je gebruiken bij het maken van berichten en advertenties. Je kunt zelfs degenen die je hebt gebruikt afvinken, zodat je niet steeds dezelfde gebruikt. 

Wat zorgt voor een effectieve CTA?
Je kunt zo creatief zijn als je wilt met je Call to Actions, maar er zijn een aantal belangrijke ingrediënten die zorgen dat het nog toegankelijker wordt. 

Duidelijke taal
Maak het direct, aantrekkelijk en bruikbaar. Maak duidelijk welke actie je wil dat gebruikers ondernemen en wat er zal gebeuren als ze doorklikken. Als je een gevoel van urgentie wil toevoegen, kun je ze zelfs vertellen wanneer ze het moeten doen: ‘NU’ of ‘VANDAAG’. 

Ontwerp
Een goede Call to Action is veel meer dan alleen de tekst, het moet opvallen en de aandacht trekken. De button en tekst moeten opvallen op jouw pagina of advertentie. Wees niet bang om verschillende lettertypen en kleuren te gebruiken. 

Plaatsing
Zorg dat jouw timing goed is en gebruikers een relevante Call to Action te zien krijgen. Dit maakt de kans groter dat ze  overgaan tot conversie. Veel succesvolle bloggers en online bedrijven plaatsen aan het einde van hun bericht of advertentie een sterke CTA. Hetzelfde geldt voor een post op Social Media, landingspagina’s en e-mails.

Review
Monitor je Call to Actions en probeer ze vervolgens te testen (A/B) en eventueel aan te passen totdat je er één vindt die meteen converteert.

Ik hoop dat dit je helpt om creatief te worden met jouw Call to Actions zinnen.

 

Call to Actions