fbpx
Digitale Marketing trends 2019

Digitale Marketing Trends 2019

Dit zijn de Digitale marketing trends 2019 die je kunt gebruiken om jouw bedrijf online te promoten. Het omvat content marketing, Social Media marketing en nog veel meer.

Wat zijn de grote opkomende trends in 2019? Welke dingen moeten we blijven doen om ons bedrijf ook dit jaar op te laten vallen? Hier zijn enkele tips.

1. Omnichannel marketing
Het is een marketing aanpak waarbij een harmonieuze klantervaring wordt gecreëerd, ongeacht waar de klant je vindt. Als je bijvoorbeeld een uitstekende klantervaring hebt gehad tijdens het winkelen of interactie met een bekend merk, is de kans groot dat ze een omnichannel benadering hebben geïmplementeerd.

2. Multichannel marketing
Multichannel marketing is precies zoals het klinkt: marketingactiviteiten die op meerdere kanalen plaatsvinden. Bijna elk onderneming tot en met het kleinste bedrijf is actief op het gebied van multichannel marketing. Denk hierbij aan Social Media, content marketing, SEO, email marketing, website en digitale advertenties.

3. Een strategie hebben
Dit is zeker geen nieuws als we het hebben over een strategie. Toch is het belangrijk om dit te benoemen, want het is iets wat altijd in de trend is. Wanneer jouw strategie digitale marketing is, is het belangrijk om dit helder te hebben, voordat je  verschillende trends gaat uitproberen. Als je van plan bent om omnichannel marketing in te gaan zetten, bedenk dan wat je precies van plan bent en hoe je dit gaat uitvoeren.

4. De kracht van lange content
Er wordt weleens beweert dat korte content beter is, maar dat is niet altijd zo. Je ziet meer en meer dat klanten 1000 – 2000 woordartikelen willen en dat dit de nieuwe standaard geworden is. Lange inhoud is om verschillende redenen belangrijk in 2019, namelijk dat dit meer wordt gedeeld en het beter scoort voor SEO.

5. Live streaming en webinars zijn nog steeds cruciaal
Dit is een trend dat elk jaar terugkomt. De reden daarvoor is simpel. Elk jaar kijken meer mensen naar YouTube, live streaming en luisteren ze naar webinars. Ze communiceren met mensen die live content doen, zoals Instagram Stories en Facebook live. Er is voorspeld dat komende jaren wereldwijd het internetverkeer gaat domineren. Dat betekent dat meer klanten via video (live streaming) gaan consumeren en als marketeer moet je video-content maken om je concurrent voor te zijn.

6. Gesproken zoekopdrachten
Spraak gestuurde apparaten komen steeds meer in ons huis. Denk bijvoorbeeld aan stem geactiveerde assistenten zoals Siri op je smartphone, of apparaten waarmee je de verwarming kunt opvoeren of muziek luisteren. Zo ook Google Home die Nederland aan het veroveren is. Aan Google Home kun je vragen stellen of opdrachten geven. Google Home is een kleine witte speaker die constant naar je luistert. Door ‘ok Google’ te roepen activeer je de speaker en kunt daarna alles vragen aan deze gadget.

Als marketeer betekent dit dat we bewust moeten zijn op het gebied van gesproken zoekopdrachten. Het kan nieuwe mogelijkheden betekenen om met klanten in contact te komen, nieuwe manieren om te adverteren en content te formatteren, zodat zoekassistenten het kunnen vinden en begrijpen. Bereid je erop voor. Het gebruik van gesproken zoekopdrachten gaat alleen maar toenemen.

7. Een digitale ervaring creëren
Wat is een digitale ervaring? Een digitale ervaring is een combinatie van wat we doen en hoe we het doen, en  ervoor zorgt dat het een positieve ervaring is. Mobielvriendelijk is al lang voorbij – het lijkt meer op mobiel verplicht nu. Door dingen als  Accelerated Mobile Pages (AMP) die eraan komen, blijkt hoe belangrijk het is dat je aanpasbare content marketing en url’s maakt voor het kleine scherm. Daar hoort uiteraard ook een snelle website bij. NB: AMP zorgt ervoor dat pagina’s sneller laden en de gezochte informatie snel op je scherm komt.

8. Authenticiteit
Voor een klein bedrijf en blogger is authentiek zijn niet echt een probleem. Per slot van rekening – je bent je bedrijf. Maar het is makkelijk om in een ‘zakelijke’ persoonlijkheid te vallen en jezelf te vergeten. Vaak is het jouw authenticiteit die de klant in de eerste plaats bij jou heeft gebracht. Vertrouwen is een belangrijk factor. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat meer dan 90% van de mensen gaan voor authenticiteit – wat zich vertaalt naar het uitgeven van geld.

Authenticiteit is een enorme trend op Social Media. Omdat er zoveel nep artikelen wordt aangeboden, wil je echt zijn. Anders loop je het risico gegroepeerd te worden met nep nieuws en clickbait.

9. Chatbots
De eerste keer dat ik realiseerde, dat ik met een chatbot aan het praten was, raakte ik gefascineerd. Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Chatbot is een trend waar bedrijven steeds meer zijn gaan inzetten. De techniek erachter wordt steeds geavanceerder, wat maakt dat klanten steeds complexere vragen kunnen stellen en betere service verwachten.

De beleving van chatbots is grotendeels positief. Voor veel consumenten zijn chatbots normaal, handig en iets wat ze gemakkelijk accepteren, zolang hun problemen maar opgelost worden. Dus als chatbots je kunnen helpen contact te leggen met jouw klanten, is er geen reden om ze niet te gebruiken.

10. Communiceren
Eén van de digitale marketingtrends voor 2019 is communiceren met je klanten, maar wat betekent dit?
Dit betekent dat je gebruik moet maken van bepaalde apps of systemen om te communiceren. Denk bijvoorbeeld aan Whatsapp, Facebook messenger in combinatie met chatbots en direct message. Door deze manier contact met hen op te nemen kun je een geweldige klantrelatie bouwen. Let op dat je niet gaat spammen met berichten, want dan haken ze af.

11. Facebook domineert maar vergeet de online platforms niet
Of je het leuk vindt of niet, Facebook is nog steeds een integraal onderdeel van elk digitale marketingstrategie. Met zijn enorme gebruikersbestand kan dit niet worden genegeerd, maar het is ook de moeite waard om te onthouden dat er andere opties zijn. Zoals Instagram, Linkedin, Pinterest, Twitter en Snapchat.

12. Marketingautomatisering en e-mail
E-mail marketing trends zijn altijd de meest lastige. De grote trends met e-mail in 2019 lijken te zijn rond personalisatie en automatisering. Klanten willen dat hun contactervaringen met dienstverleners proactiever, persoonlijker en positiever worden.

Terug naar die omnichannel marketing – het doel zou moeten zijn om e-mailmarketing te integreren in de klantlevenscyclus met inhoud en automatisering om dit mogelijk te maken. Om de juiste content voor de juiste klant te krijgen, kun je gebruik maken van big data en analyses uit Google Analytics.

13. Analytics is nog steeds de sleutel
Analytics is nog steeds de sleutel tot marketing succes. Google Analytics is voor mij de ideale tool hiervoor. Het is een gratis software van Google die je kunt gebruiken om vrijwel alle activiteiten van en naar jouw website te monitoren en inzicht te krijgen. Met die informatie kun je je marketingstrategie verbeteren.

14. Wees niet bang om anders te zijn
Wees niet bang om anders te zijn en je te onderscheiden van de concurrentie. Geloof in je product. Wees niet bang om iets te doen dat je hebt onderzocht, waarvan je denkt dat jouw klanten goed op zullen reageren, zelfs als niemand anders het doet.

Tot slot
Uiteraard hoef je niet alle digitale marketingtrends te volgen om een succesvol 2019 te hebben, maar het is een  goede handleiding voor wat andere bedrijven mogelijk doen en wat voor jou zou kunnen werken. Met het toepassen van trends en jouw eigen ervaring kun je ook digitale marketing succes hebben.

Wil je deze trends toepassen, maar weet niet hoe? Stuur dan een mail naar mailto:incontekx@gmail.com.

Skip to content