fbpx

Google Analytics 4 vervangt Universal Analytics

Google Analytics 4 wordt de vervanger van Universal Analytics (UA). Vanaf 1 juli 2023 stopt Google met het gebruik van Google Analytics zoals je die kent en moet je overstappen op Google Analytics 4 (GA4).

Google heeft besloten over te gaan naar een meer aanpasbaar analyseplatform, dat helpt bij het combineren van web- en app-gegevens. Het geeft je als bedrijf of ondernemer meer controle over de gegevens die je te zien krijgt, maar ook de mogelijkheid om je meer te concentreren op data die belangrijk zijn voor jouw onderneming, in plaats van op gestandaardiseerde informatie die op elk bedrijfstype toe te passen zijn.

Google Analytics 4: Wat gaat er veranderen?

De grootste verandering is dat alles nu is opgebouwd rond gebruikers en evenementen, in plaats van sessies en paginaweergaven die we allemaal gewend zijn.

Google is van mening dat deze overstap marketeers en SEO zal helpen om het gedrag van gebruikers beter te voorspellen en vragen moet kunnen beantwoorden zoals:

  • Welke van onze marketingmethoden zorgen voor de meeste klanten?
  • Welke marketingmethoden leiden tot de meeste aankopen?
  • Hoeveel touchpoints ervaart een klant voordat hij koopt?
  • Welke touchpoints zijn het populairst?
  • En nog veel meer…

Voor en nadelen van Google Analytics 4
GA4 is duidelijk de toekomst van Google Analytics. Het is het platform waar de nieuwste features en ontwikkelingen zijn uitgerold en andere extra features zullen in de nabije toekomst worden toegevoegd. Dit zijn enkele belangrijkste voordelen die GA4 je biedt:

  • GA4 is gratis beschikbaar
  • Cross-platform apparaat tracking en gebruikersidentificatie
  • Google Analytics 4 combineert web- en app-rapporten
  • Geavanceerde analysemogelijkheden binnen de GA4-interface
  • Veelvoorkomende gebeurtenissen worden automatisch bijgehouden
  • Machine learning: nieuwe, snelle inzichten
  • Privacy is een topprioriteit: anonimiseert automatisch de IP-adressen van bezoekers
  • Future Proof omdat GA4 zoveel mogelijk data verzamelt zonder cookies of andere ID’s (cookieless tracking)

Er zijn ook enkele nadelen van Google Analytics 4

  • Historische gegevens gaan verloren
  • Er is geen koppeling/integratie met Google Search Console 
  • Een aantal van de huidige UA-rapporten zijn niet langer beschikbaar

Overstappen naar Google Analytics 4
Als je Google Analytics gebruikt kun je er niet aan ontsnappen. Uiteindelijk zul je moeten overstappen op Google Analytics 4. Belangrijk om te weten is dat Google geen plannen heeft aangekondigd om historische data van het huidige Google Universal Analytics over te zetten naar de nieuwe GA4-property’s.

Als je inlog op Google Analytics krijg je een melding te zien dat de overstap naar Google Analytics 4 voor 1 juli 2023 gemaakt moet zijn. Doe je dit niet, dan worden er geen gegevens meer verzameld. Na de uitfaseringsdatum kun je nog minimaal zes maanden jouw gegevens uit Universal Analytics bekijken en exporteren, maar daarna zijn jouw gegevens weg, vermoedelijk voor altijd.

Ben je klaar om de overstap naar GA4 te maken, maar weet je niet hoe? Ik help je daar graag bij! Stuur een bericht via mail of contactformulier.