Het starten van een klein bedrijf is een doel voor veel mensen, maar soms loop je vast en weet niet waar je moet beginnen. Ik geloof dat het hebben van een bedrijf één van de meest bevredigende prestaties is die je kunt bereiken. Het is ook een doel dat je kan breken. Ik ga hier niet zeggen dat het starten van een bedrijf gemakkelijk is, maar ik wil dat je weet dat het mogelijk is.
Als je een bedrijf hebt, heb je niet het comfort van een salaris om de twee weken. Ja, dit klinkt eng, maar als je in jezelf gelooft en vertrouwen hebt, komt het goed. Om succesvol te zijn, moet je veel tijd en moeite in jouw bedrijf steken, wat kan leiden tot onevenwichtige relaties en het missen van tijd met je vrienden en familie. Maar in alle eerlijkheid, het geeft je een geweldig gevoel als je ziet dat je harde werk zijn vruchten afwerpt.
Ik ben nu ongeveer acht jaar fulltime ondernemer en het is emotioneel en fysiek een achtbaan geweest. Maar ik heb geen spijt dat ik mijn baan opzegde om mijn eigen bedrijf te starten; het was een van de beste dagen van mijn leven. Als ondernemer moet je de mentaliteit en het aanpassingsvermogen hebben. Elke dag is anders, sommige dagen maak je heel veel omzet, andere dagen niet. Als je dit de eerste keer probeert en het niet lukt, wees dan niet bang om het opnieuw te proberen. Als je overweegt een bedrijf te starten, dan ben je op de juiste plek!
Hier zijn mijn 7 stappen om een klein bedrijf met vertrouwen te starten
Stap 1. Begin met een goed bedrijfsidee
Als je je afvraagt hoe je een bedrijf start, is het misschien makkelijker dan je denkt. Net als andere succesvolle bedrijven wil je eerst zeker weten dat je een goed idee hebt. Van daaruit kun je een product of dienst bouwen die een behoefte van consumenten oplost. Maar voordat je ergens op ingaat, moet je ervoor zorgen dat je onderzoek doet.
Stap 2: Doe je onderzoek
Een van de meest belangrijke stap is onderzoek. Wellicht weet je hoe je jouw diensten moet aanbieden of verkopen en wil je meteen starten. Maar neem deze tijd serieus en kijk naar andere bedrijven, zodat je beter begrijpt waar je aan begint. Terwijl je dit doet, zul je ontdekken of dit iets is waar je echt voor geknipt bent. Het zal je ook motiveren om vooruit te gaan en te groeien.
- Zijn jouw producten en diensten nodig?
- Wie is jouw ideale klant?
- Welke andere bedrijven bieden soortgelijke diensten aan?
- Wie zijn je concurrenten?
- Ben je een probleem aan het oplossen?
- Wat is de nettowaarde van de industrie in de komende 5-10 jaar?
Stap 3: Maak een bedrijfsplan
Een bedrijfsplan is essentieel voor alle bedrijven. Je krijgt jouw doelen en financiële prognoses recht voor je ogen te zien. Dit is de blauwdruk voor jouw bedrijf, zodat je op het goede spoor blijft en jezelf bij elke stap verantwoordelijk houdt. Zorg ervoor dat je ook een marketingplan opstelt om je te helpen jouw bedrijf te promoten.
Een bedrijfsplan is een levend document dat de details van jouw bedrijf in kaart brengt. Denk o.a. aan:
- Activiteiten (aanbod) van jouw bedrijf
- Structuur van het bedrijf
- Hoe ziet de markt eruit
- Hoe ben je van plan jouw product of dienst te verkopen
- Welke financiering heb je nodig
- Welke vergunningen, huurcontracten en andere documentatie zijn vereist
Ik heb een bedrijfsplan ontworpen die je kunt gebruiken.
Klik hier om jouw gratis Bedrijfsplan-sjabloon te krijgen, om jouw bedrijf vandaag nog te starten!
Stap 4: Registreer jouw bedrijfsnaam
Als je dit nog niet hebt gedaan, kies dan een naam die bij jouw bedrijf en merk past. Een bedrijfsnaam die kort en gemakkelijk te onthouden is en die nog niet in gebruik is. Er zijn een paar bronpagina’s online om erachter te komen of uw naam in gebruik is. Je kunt ook bedrijfsnamen opzoeken op Instagram, LinkedIn en Facebook om te zien of deze al geregistreerd zijn.
Stap 5: Kies de softwaresystemen voor jouw kleine onderneming
Wanneer je de juiste softwaresystemen kiest, kunt je ze vaak één keer instellen en efficiënt laten werken wat weinig tijd zal kosten. Overweeg om naar software te kijken om je te helpen het volgende te beheren:
- Boekhouding: Met meerdere opties om je te helpen alles bij te houden, van een lunchafspraak met een klant of zakenpartner tot een aanzienlijke voorraadbestelling. Een boekhoudsoftware is één van de beste manieren om jouw bedrijf op de juiste financiële voet te starten.
- E-mailmarketing: een handige tool voor e-mailmarketing helpt je in contact te blijven met jouw huidige (en toekomstige) klanten en zorgt ervoor dat je de juiste berichten op het juiste moment naar de juiste mensen kunt sturen.
- Projectbeheer: zelfs als je een eenmanszaak heeft, kun je op één plek blijven om jouw werk te plannen en belangrijke taken bij te houden. Een van mijn favoriete tool is Trello.
- Website of online winkel: Een website is jouw online visitekaart. Zorg voor een plek waar je klanten terecht kunnen. Een website is de eerste stap voor een potentiële klant die op zoek is naar een bepaalde product of dienst.
Als bedrijf wil je ook betrouwbaar overkomen en als je geen website hebt kom je niet echt professioneel of geloofwaardig over. Het hebben van een website is dus belangrijk en zeker aan te raden. Wil je een website laten bouwen en ben jij op zoek naar een betrouwbaar webdesigner die een professionele website voor je kan maken?
INCONTEKX help je graag bij het maken van een website. Neem contact op of vraag een gratis offerte aan.
Stap 6: Creëer een geweldige product en/of dienst
Als je begint, moet je product of dienst op zijn minst goed zijn, zo niet geweldig. Onderscheid het op een zinvolle en belangrijke manier van het aanbod van jouw concurrentie. Twijfel niet om je product op de markt te brengen, want vroege feedback van klanten is een van de beste manieren om jouw product te verbeteren.
Natuurlijk wil je om te beginnen een “minimaal levensvatbaar product” (MVP), maar zelfs dat product moet goed zijn en zich onderscheiden van de concurrentie. Het hebben van een test product werkt voor veel startups omdat ze de bugs van alle feedback die ze krijgen kunnen verwijderen en het alleen maar beter maken.
Denk eraan: je lost problemen op voor jouw klanten. Niet voor toekomstige investeerders.
Stap 7: Promoot en lanceer
Je hebt tot nu toe al het werk gedaan, nu is het tijd om te LANCEREN. Eerlijk gezegd zal dit het meest bevredigende deel van je reis zijn, maar het is nog maar het begin. Zorg ervoor dat je terugverwijst naar jouw bedrijfsplan en je takenlijst afvinkt. Spam je vrienden/familie en Social Media platformen, laat iedereen weten wat je te bieden hebt. SUCCES!
Download gratis de STAP VOOR STAP EEN BEDRIJF STARTEN CHECKLIST.
Als laatste…
Wees alsjeblieft nooit te trots om hulp te vragen. Er zijn mensen die je alle succes gunnen en je willen zien winnen. Je kunt ze misschien niet meteen betalen, maar probeer iets uit te bedenken als je hulp nodig hebt. Je kunt bijvoorbeeld gratis diensten aanbieden of een lunch voor ze betalen. Zorg dan dat een team (familie en vrienden) achter je staat om wat stress van je af te nemen.
Wil je meer weten over mijn ervaring als ondernemer? Stuur een bericht via mail of contactformulier. Ik neem z.s.m. contact met je op.