fbpx

Instagram Stories: waarom moet je dit gebruiken?

Instagram Stories: waarom moet je dit gebruiken? Als je dit nog niet hebt geprobeerd, zou ik je aanraden om dit te gaan doen.

Hoewel het concept achter Instagram(IG) Stories niet echt baanbrekend is – het is bijna letterlijk gekopieerd van Snapchat – is IG Stories enorm succesvol geworden.

Maar waarom is Instagram Stories zo succesvol?

Laten we eens kijken naar de populariteit en het succes van IG Story, zodat je kunt zien hoe dit jouw bedrijf kan helpen als marketingtool. Dit jaar zijn er wereldwijd meer dan een miljard Instagram gebruikers. In Nederland heeft het platform nu 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 miljoen dagelijks actief zijn.

Waarom Instagram?
Instagram heeft de laatste tijd veel headlines gehaald, vooral in de marketinggemeenschap. Het is geen verrassing dat deze Social Media platform elke maand meer dan een miljard actieve gebruikers heeft. Er zijn dus een miljard redenen om te overwegen om Instagram te gebruiken om jouw bedrijf te promoten. Maar hoe begin je? Maak je een profiel, plaats je wat tekst en een paar foto’s en hoopt op het beste? Of ga je, je verdiepen in de functies die beschikbaar zijn op IG en werk je vanaf daar?

Een functie die aan populariteit wint, is die van Instagram Stories. Wat zijn Instagram Stories?
Met Instagram Stories kun je foto’s en filmpjes maken die 24 uur beschikbaar blijven voor jouw volgers.  Het idee is dus om mensen ‘momenten’ van hun dag snel en gemakkelijk te laten delen met volgers. Alles dat je samenstelt voor jouw verhaal wordt als een diavoorstelling weergegeven op Instagram. Jouw verhaal (Story) blijft 24 uur op jouw account staan ​​en verdwijnt daarna. 

Het mooie hiervan is, dat IG-Stories worden weergegeven aan de bovenkant van de homefeed. Instagram plaatst bovendien een ​​mooie regenboogcirkel rond je profielfoto. Dit is een aanwijzing voor iedereen die jouw profiel ziet, dat je een nieuw verhaal beschikbaar hebt. Volgers en niet-volgers, iedereen kan op je profielfoto klikken en jouw verhaal bekijken.

Maar dat is niet alles. Je kunt jouw story op je profielpagina plaatsen als je het wilt behouden. Dit worden ‘hoogtepunten’ genoemd.

Hoe maak ik een Instagram Story?
Een story maken is eenvoudig. Je kunt meteen een foto maken en dit posten. Of je importeert foto’s en filmpjes die al op jouw filmrol staan. Tik op het pictogram linksonder om de afbeeldingen of filmpjes te vinden die je wilt toevoegen aan je Story. Als je wilt, kun je ook muziek, filters of zelfs doodles op het scherm toevoegen. Het is een leuke manier om content te maken en te delen met je volgers.

Instagram marketing statistieken 2018
Het aantal stories (verhalen) die dagelijkse worden gedeeld zit rond de 400 miljoen. Dit is een groei van 400% in iets minder dan twee jaar. Deze functie wordt steeds populairder. Belangrijk om te weten is dat:

    • Veel meer bedrijven registeren zich op Instagram
    • Instagram gebruikers ontdekken nieuwe producten en diensten op bedrijfsprofielen
    • Volgers raken geinspireerd bij een bedrijf nadat ze hun bericht hebben gezien
    • Mensen brengen bijna evenveel tijd op Instagram door als op Facebook
    • Meer en meer Instagram-gebruikers bezoeken vaker een zakelijk profiel
    • Dagelijks worden meer dan 95 miljoen foto’s geüpload naar Instagram

Hoe kun je opvallen tussen al deze gebruikers? Het antwoord is Instagram Stories.
Waarom zou je bedrijf Instagram Stories gebruiken? Het antwoord is: omdat verhalen effectief kunnen zijn.
Verhalen hebben een logische volgorde – een begin, een midden en een eind.

Je kunt om verschillende redenen als een verteller optreden. Bedrijven hebben wereldwijd veel verschillende manieren gevonden om deze functie te gebruiken. Maar genoeg over wat andere bedrijven doen, waarom zou je Instagram Stories gebruiken?

De top drie redenen om IG-Stories te gebruiken:

– Klanten leren je beter kennen. Stel jezelf voor en vertel een aantal dingen over je product of diensten.
– Laat zien waarom ze bij jou moeten zijn. Je hoeft niet je geheimen weg te geven, maar geef ze een glimp van je product.
– Vergroot je naamsbekendheid: maak van deze gelegenheid gebruik om te laten zien wat jouw bedrijf en product voor hen kunnen betekenen.

Hoe kun je het beste een Instagram Story maken? Bekijk deze tips om de effectiviteit van je verhaal te maximaliseren:
– Door geotags op te nemen in je verhaal, vergroot je je bereik voor een bepaald gebied.
– Maak een koppeling naar je website. Aangetoond is dat 25% van de gebruikers terecht komen op je website en landingpage.
– Lange video’s kunnen in kortere segmenten worden gesneden met een app zoals CutStory.
– Door middel van poll en vragen kun je feedback verzamelen of gesprekken voeren.

Voorbeeld Instagram Stories

Instagram Stories

Vergeet niet de verhalen die je hebt gedeeld in ‘Hoogtepunten’ te groeperen en op te nemen in je profiel. Verhalen verschijnen onder jouw biografie. Als je een markering wilt maken, tikt je helemaal links op de cirkel ‘nieuw’. Van daaruit kun je elk Story-segment uit jouw archief kiezen, een omslagafbeelding selecteren voor jouw Highlight (hoogtepunt) en een naam geven.

Voorbeeld hoogtepunten op je profiel.

Instagram Stories

Als je klaar bent, verschijnt je markering als een cirkel in je profiel die als een zelfstandig verhaal wordt weergegeven wanneer iemand erop klikt. Hoogtepunten blijven op je profiel staan, totdat je ze verwijdert. Je kunt zoveel hoogtepunten krijgen als je wilt. Als je een markering wilt bewerken of verwijderen, tik je gewoon op die markering in jouw profiel.

Instagram Stories automatisch posten
Terwijl een verhaallijn binnen 24 uur uit jouw Insta feed verdwijnt, kun je jouw aanwezigheid levendig houden door meerdere segmenten toe te voegen. Hoewel Instagram niet toestaat automatisch berichten naar je verhaal te sturen, kun je sms-meldingen of ios-meldingen gebruiken om jezelf eraan te herinneren dat je een bericht wilt posten.

Je kunt automatisch berichten laten plaatsen op je Insta feed met Tailwind. De programma kun je gratis uitproberen.
Heb je een afbeelding voor je verhaal op je bureaublad? Plan het in Tailwind voor de tijd die je wilt publiceren. Zorg ervoor dat je dit instelt als een SMS-melding of iOS-melding, omdat je Auto Post to Stories niet kunt gebruiken.

Wil je aan de slag met Instagram, maar weet niet hoe? Heb je vragen over Instagram Stories? Stuur dan een mail naar incontekx@gmail.com. Ik kan je helpen om dit op te zetten.

Skip to content