Marketingplan maken
Marketeers hebben een gezegde: “Als je niet weet waar je naartoe gaat, zal elke weg je daar naartoe brengen.” Zonder planning en een degelijke strategie, hoe kun je weten waar je naartoe gaat of wat je moet doen om daar te komen ? Hier zijn vijf stappen om jouw marketingplan te ontwikkelen.
Stap 1: Definieer jouw bedrijfsdoelstellingen
Een marketingstrategie die is afgestemd op jouw bedrijfsdoelstellingen. Denk hierbij aan de ‘waarom’ en jouw ‘visie’. Als je weet waarom je een bedrijf wilt starten kun je goed doen wat je wil doen.
Met jouw doelen en doelstellingen op hun plaats, heb je meer inzicht in wat je nodig hebt om een marketingstrategie op te bouwen, een actieplan te ontwikkelen en te definiƫren hoe resultaten moeten worden gemeten.
Stap 2: Voer een SWOT analyse uit, stel doelen en bepaal het budget
Uiteindelijk wil je een consistente stroom van hoogwaardige leads die nieuwe verkoopkansen biedt en groei van jouw producten/diensten stimuleren.
De manier om dit alles te bereiken, is door een slimme marketingbenadering te gebruiken die een marketingstrategie en een uitvoeringsplan ontwikkelt dat is afgestemd op uw bedrijfsdoelstellingen
Stap 3: Definieer jouw buyer persona (target)
Stap 4: Maak een uitvoeringsplan
Stap 5: Organiseren en meten