fbpx
SEO verbeteren en organische zoekverkeer vergroten

SEO verbeteren en organische zoekverkeer vergroten

Google is de meest populaire zoekmachine. Bing en Yahoo volgen daarna. Door SEO toe te passen leer je hoe je hoger komt in de zoekmachines.

Laten we eerlijk zijn, zoekmachine optimalisatie is de meest overgebruikte term voor het verbeteren van kwaliteitsverkeer naar jouw website, maar het heeft veel voordelen. 

Er zijn met name grote bedrijven die veel investeren om de ranking positie van hun website in Google te verhogen. Gelukkig hebben kleine bedrijven intussen ook ontdekt hoe belangrijk SEO is. Helaas begrijpen ze niet altijd hoe SEO werkt. Ik heb een aantal methoden voor je op een rij gezet wat ook voor jou kan werken. Door dit toe te passen kun je je SEO verbeteren en organisch zoekverkeer vergroten.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. SEO zorgt ervoor dat jouw website verbetert, zodat je beter gevonden wordt als men op zoek gaat naar bepaalde keywords in Google of andere zoekmachines. Door SEO in te zetten kun je meer bezoekers naar je website (leads) generen.

Hoe zet ik SEO slim in als ondernemer?

Hieronder staan een aantal voorbeelden.

#Keyword Research (trefwoorden zoeken)

Het belangrijkste is gebruiken van zoekwoorden. Wat zijn de focus zoekwoorden waarmee potentiele klanten jou online weten te vinden? Doe een onderzoek naar welke zoekwoorden mensen typen in de zoekvakken van zoekmachines. Er zijn verschillende hulpmiddelen voor een onderzoek die je kunt gebruiken om informatie te krijgen over de vraag naar meest gezochte woorden in bijvoorbeeld Google. Een aantal hiervan zijn:

Met behulp van één van deze hulpprogramma’s kun je een goed idee krijgen van het geschatte zoekvolume van elk zoekwoord dat je invoert. Sommige van deze functionaliteiten voegen ook extra dimensies toe, zoals PPC (Pay Per Click) en CPC (Cost Per Click) onderzoek.

#Off-page SEO

Backlinks zijn één van de meest effectieve manieren om verkeer te genereren naar je website. Een backlink is een verwijzing van een andere webpagina naar de eigen site. Denk bijvoorbeeld aan websites die links van jouw artikelen/diensten plaatsen op hun site. Google herkent dit en gaat ervan uit dat daar betrouwbare en waardevolle informatie te vinden is. Je kunt aan backlinks komen door:

  • Artikelen te plaatsen
  • Social Media te gebruiken
  • Blog berichten schrijven en delen
  • Discussieborden (forum)
  • of via influencer marketing en brand (merk) vermeldingen

#Content Creatie

Een van de betere vormen van SEO is het creëren van inhoud (content) van hoge kwaliteit. Volgens onderzoek draagt ​​de kwaliteit van de inhoud en de relevantie van de website bij aan bijna 15% van de ranking factoren.

Wanneer je voor SEO schrijft heb je twee doelgroepen: jouw lezers en Google. Om een beroep te doen op lezers, moet je hun vragen beantwoorden, hen voorzien van nuttige informatie en op een boeiende manier schrijven. Als je een beroep wilt doen op Google moet je vrijwel hetzelfde doen. Het zoek algoritme van Google is speciaal ontworpen om lezers te verbinden met de inhoud die ze het meest nodig hebben, dus in theorie overlappen beide doelgroepen elkaar volledig.

Uit studie is gebleken dat 2.250 – 2.500 woorden de meeste lezers opleveren. Langere woordentellingen geven je meer opties om zoekwoorden te gebruiken, maar het uitrekken van een pagina buiten zijn natuurlijke lengte is slecht voor de gebruikerservaring en daarom slecht voor SEO. Een lezer wil op de hoogte zijn, niet het gevoel hebben dat ze een boek moeten lezen eer ze een product kunnen aanschaffen. 

#Van HTTP naar HTTPS

Google stimuleert site-eigenaren om een ​​SSL-certificaat op hun website te plaatsen om de webwereld te beveiligen. Het zal de zoekmachine een boost geven en als veilige website ranken. N.a.v. de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) is het belangrijk om je website door middel van een SSL certificaat om te zetten naar HTTPS. SSL beveiligt niet alleen de website, maar het trekt ook bezoekers aan omdat de site een groen hangslot heeft en de informatie intact blijft op de website. Nadat je HTTPS op jouw website hebt gebruikt, moet je een 301-redirect toepassen die ervoor zorgt dat jouw site voor altijd op HTTPS werkt. Een 301 redirect is een manier om aan een zoekmachine of browser aan te geven dat de pagina die bezocht wordt permanent is verplaatst naar een ander adres (URL). 

#Waar trefwoorden te gebruiken 

Richt je zoekwoorden op de interesses van mensen die jouw website bezoeken. Hier zijn enkele snelle tips die je kunnen helpen bij het bepalen van jouw zoekwoorden.

  • Gebruik ze prominent in titels, ondertitels en metadata. Gebruik van specifieke zoekwoorden vermindert de concurrentie. Ontdek welke zoekwoorden ervoor zorgen dat (potentiele) klanten op jouw website terecht komen.
  • Gebruik trefwoorden in URL’s. Korte URL’s trekken bovendien meer gebruikers aan. Dus maak ze bondig.
  • Neem sleutelwoorden op in het alt-attribuut van afbeeldingen op jouw webpagina. Zoekmachine AI heeft geen invloed op de zoekwoorden die kunnen worden weergegeven in afbeeldingen of video’s op jouw webpagina, dus het bovengenoemde punt is essentieel. De zoekoptie voor afbeeldingen kan ook waardevol verkeer genereren, dus dit maakt het nog belangrijker.
  • Als zoekwoorden dichter bij het begin van het title-tag van het zoekresultaat worden weergegeven, zullen mensen erop klikken.

En er is meer…

  • Gebruik titeltag-modifiers zoals ‘dit jaar’, ‘gratis verzending’, ‘gratis grootte’, ‘extra groot’, ‘beste’, ‘top’ etc.
  • Je kunt het proces van verbroken linkbuilding gebruiken om meer links naar jouw website mogelijk te maken. Gebruik de Chrome-extensie check-my-link om te controleren op verbroken links op webpagina’s. Vind vervangende inhoud voor jouw site voor een dode link op die site. Je hebt meer links naar jouw website dan voorheen. Vergeet echter niet om de eigenaar van die bepaalde website op de hoogte te stellen van de aanwezigheid van de dode link.
  • De CTR-methode (Click Through Rate) Magnet kan tevens worden gebruikt om meer organisch verkeer naar jouw site te halen. Dit proces omvat het vinden van AdWords-advertenties en het opnemen van de woorden in die advertenties in jouw title- en description tags. Dit zal zeker helpen om jouw CTR te verbeteren. 
  • Je kunt maximale resultaten behalen door de verschillende bovengenoemde SEO-aspecten te integreren.

Wat niet te doen in SEO

Wanneer de website inter actiever wordt, gaan o.a. webdesigners belangrijke zoekwoorden in jpg- of jpeg-afbeeldingen, Flash Player-bestanden, video’s enz toepassen. Zorg ervoor dat dit niet gebeurd.

Soms wordt een tekst in ongebruikelijke termen geschreven. Opzettelijk of anderszins verhoogt dit de verfijning van de inhoud. Tekst die in verschillende en ongebruikelijke termen wordt gepresenteerd aan wat mensen normaal zoeken, kan uiteindelijk het internetverkeer verminderen. Zorg ervoor dat dit niet het geval is.

Moderne zoekmachines worden aangedreven door AI. Maar AI heeft zijn technische beperkingen. Als jouw website een slechte kwaliteit aan inkomende links heeft, trekt de crawler zich terug van het volledige gedeelte van jouw pagina. Een crawler, ook wel Spider genoemd, kun je zien als een ‘spin’ die pagina’s binnen een website crawlt en indexeert. Het ontbreken van doorzoekbare links (zoals in Wikipedia) kan de hoeveelheid organisch verkeer dat jouw site aantrekt negatief beïnvloeden.

Conclusie
SEO is belangrijk voor je website. Zonder SEO kan een website letterlijk onzichtbaar worden geacht voor zoekmachines.

Heb je nog vragen over SEO? Wil je SEO toepassen op jouw website, maar weet niet hoe? Stuur een mail naar incontekx@gmail.com en ik zal je adviseren hoe je dit kunt doen.