Viral marketing (ook bekend als Buzz marketing) is een marketingtechniek waarbij een door jou bedachte campagne zich over het internet verspreidt. Je kunt dit vergelijken met een olievlek. Jouw boodschap wordt door mond op mondreclame steeds doorgegeven aan een ander. Op deze manier kun je door jouw (beoogde) groep mensen bereiken.
Voordelen Viral Marketing
• maakt gebruik van bestaande Social Media kanalen
• is goedkoop, hoog bereik (met name jongeren)
• je kunt doelgroepen makkelijker bereiken, informeren en overtuigen
• verspreiden van een boodschap gaat sneller
• kan je een grotere naamsbekendheid geven
Nadelen Viral Marketing
• het is niet makkelijk om een succesvolle “viral” te maken
• consumenten verliezen de aandacht als ze doorkrijgen dat het om een commerciële reclame gaat
• het wordt ingewikkelder om steeds nieuwe technieken/ideeën te bedenken
Voorbeelden Viral Marketing
Een bekende voorbeeld van viral marketing is het Instagram-account @world_record_egg. Op 4 januari 2019 hadden ze een foto van een ei op Instagram gepost. Met als tekst: ‘Laten wij een wereldrecord neerzetten door de meeste likes op Instagram te krijgen. Hierdoor kunnen we het huidige record van Kylie Jenner (18 miljoen likes) verslaan. We kunnen dit!’
Binnen no time kregen ze miljoenen likes binnen enkele dagen. Het bericht werd heel veel gedeeld en de likes stroomden binnen. Op dit moment heeft het ei ruim 55.069.344 likes en ze stromen nog steeds binnen.
Een ander voorbeeld is De ALS Icebucket-Challenge
Miljoenen mensen over de hele zowel bekende als niet bekenden deden mee. Ze gooiden een emmer met koud water of ijsblokjes over zichzelf heen en zette die op film. Doel was om aandacht de vragen voor de spierziekte ALS en het bestrijden daarvan.
Wil je de slag met viral marketing?
Let dan hierop:
Het is van belang dat jouw boodschap inspireert en makkelijk is te delen met anderen.
Kies een specifieke doelgroep.
Creëer een campagne die een bepaald publiek aanspreekt. De kans is groter dat jouw boodschap wordt gedeeld en zo viral gaat. Let op dat je campagne geen commerciële boodschap bevat. De kans is groot dat mensen dan afhaken.
Wil je meer weten over Viral Marketing? Stuur dan een bericht via mail of contactformulier.